Sunday, June 28, 2009

sistem transit aliran ringan perlu di naik taraf















sebut saja sistem transit aliran ringan pasti nya menjadi pilihan utama warga kota bukan sahaja yang tidak memiliki kenderaan sendiri yang menggunna kan malah orang yang ade kenderaan sendiri pun memilih menggunakan sistem aliran ini untuk mengelak dari kesesakan lalu lintas

walaupun kerajaan berjaya membina projek seumpama ini di malaysia malang nya kesesakan bertambah, kali ini bukan di jalan raya sahaja yang terkena tempias kesesakan,kali ini di atas stesen sistem aliran ringan termasuk la lrt putra,lrt star,kl monorel lebih parah sistem komuter

pengangkutan sistem aliran ringan yang mudah ini menjadi tidak selesa apabila penumpang nya penuh seumpama ikan di dalam tin sadin,terutama nya waktu puncak ini mencetuskan suasana tidak selesa di kalangan penumpang.oleh kerana bayaran tidak setanding dengan kualiti keselesaan parapenumpang


lebih parah perkhidmatan aliran komuter yang di katakan lambat dan tidak tepat pada waktu yang di jangka ini menyebab kan ramai yang terkandas waktu untuk ke tempat kerja dan pulang ke rumah.apa masalah semua ini ?? jika ini satu kesilapan atau masalah teknikal ini harus di perbaiki dengan segera,apabila ada nya masalah umpama ini ramai yang terkandas apa bila datang nya 1 gerabak komuter adalaka nya sampai tak muat untuk di masuki jawab nya kena la tunggu gerabak seterus nya kan dah makan masa nama nya tu


kl monorel sistem ini adalah 1 sistem tercanggih dan mengagumkan di kota kuala lumpur tetapi sayang sistem gerabak nya hanya 2 saya tidak tahu mungkin itu satu undang undang untuk laluan monorel,cadangan saya tambah kan lagi 1 atau 2 gerabak untuk menampung para penumpang.penah saya nak di waktu para penumpang umpama tin sadin alangkah ngeri nya apa bila bunyi geseran retakan semasa berjalan ini kemungkinan berat beban yang di bawa oleh aliran sistem kl monorel.kl monorel adalah sistem aliran yang paling suka saya gunakan untuk ke pusat pusat bandar


lrt star dan putra mempunyai ciri dan sistem yang sama cuma identiti nya yang berbeza,pada mula nya perkhidmatan ini yang paling cemerlang kerana berjaya mengurang kan kadar kesesakan lalu lintas di kuala lumpur .tetapi lama kelamaan transit ini pon terkena tempias kesesakan oleh kerana penduduk di sekitar bandar semakin tambah dan padat.perasaan atau tidak kondominium.apartmen dan flet makin naik bertingkat tingkat dek kerana penjimatan tanah di sekitar kuala lumpur.ini menyebab kan antara penduduk di bandar makin meningkat dan bertambah.


jadi jesteru itu transit aliran ringan di sekitar kuala lumpur dan ke arah perumahan padat di sekitar berdekatan dengan nya harus ni naik taraf dengan segera untuk mencapai misi wawasan 2020,jika perkara seumpama ini masih di perlekeh kan kemungkinan misi wawasan 2020 tidak akan berjaya,untuk mencapai wawasan 2020 dari sekarang benda seumpama ini harus di tambah dan di naik taraf untuk keselesaan dan kesenangan penduduk bandar untuk keluar berkerja,pulang dan membeli keperluan dalam hidup,kita harus pandang ke timur bak kata tun mahathir,tapi malang nya 1 apa pun kita tak pandang,japan selaku negara maju sistem transit nya cukup selesa dan mencapai kualiti dan kapasiti pengguna,dan japan berjaya mengurangkan kadar ksesesakan di bandaraya dan sistem aliran ringan nya


kita di malaysia sistem aliran ringan yang di percayai boleh mengurang kan kadar ksesesakan lalu lintas akhir nya terkena tempias kesesakan juga apa bila sistem aliran ringan tidak di naik taraf mengikut penkembangan semasa, pertambahan penduduk, peningkatan sosial ekonomi di sekitar kuala lumpur,perkara seumpama ini harus di naik taraf untuk mencapai misi wawasan malaysia maju pada tahun 2020

No comments: